Rechtvaardige Rechters

WAT IS ECHT, WAT IS KOPIE?

De middelste afbeelding is de aanplakbrief die het parket van Gent, na een lang stilhouden, uiteindelijk toch liet verschijnen
De zwart-wit afbeelding toont het oorspronkelijke paneel, want op dat moment is er nog geen sprake van een kopie van Van der Veken
We zien daarop dat de bontrand van het hoofddeksel van het tweede figuur (volledig in profiel) loopt over de mond van het figuur achter hem
Bovenaan is dus de afbeelding rechts het oorspronkelijke werk en links de kopie van Van der Veken
De persoon wiens mond nu vrij is zou dan Leopold III zijn
Het figuur op de voorgrond (op wit paard) zou Hubert Van Eyck zijn, het achterste figuur, naar links-beneden kijkend zou Jan Van Eyck voorstellen

De onderste afbeelding zijn twee foto's van Leopold III en daarnaast een afbeelding van Jan Van Eyck (omdat hij op de bovenste afbeelding maar gedeeltelijk staat en omdat de schikking van de totale prent dan beter is!)

De vraag wanneer die kleurenfoto dan is gemaakt van het oorspronkelijke paneel wordt beantwoord door De Ridder in een gesprek in "De Zevende Dag", de foto zou gemaakt zijn in het Louvre, nadat het daar zou gerestaureerd zijn
Een opmerkelijke uitspraak dat de conservator en de restaurator van zo'n gerenommeerd museum dit niet zouden gemeld hebben aan het gerecht in Frankrijk of in België dat het verdwenen paneel bij hen was terecht gekomen!
Of hebben ze het wel gemeld, maar blijft de carrousel van de doofpot-operatie verder draaien?

Gesprek met Van der Veken (1963)

Verschillende filmfragmenten uit het VRT-nieuws over de
Recente verklaringen van De Ridder (nee, geen personage uit het paneel naast de Rechtvaardige Rechters: "De Ridders van Christus")


Terug naar inleiding